Leer beschermt best.

Een oude motorwijsheid leert dat leer beter beschermt dan textiel. En dat is meestal waar.

Ranking van materialen op basis van schuurvastheid

De schuurvastheid van je motorkleding is cruciaal bij een schuiver over het asfalt. Katoen beschermt niet, een enkele laag cordura 500 D is niet zo sterk als sommige fabrikanten graag willen doen geloven, leer moet voldoende dik en van voldoende kwaliteit zijn om goede bescherming tegen doorschuren te bieden bij hogere snelheden. Hieronder vind je de resultaten van een aantal bronnen.

Ranking 1: Taber test resultaten (meer omwentelingen betekent hogere schuur-/slijtvastheid)

Taber abrasion test resultaten gepublicieerd in 1988 in Cycle
Materiaal Aantal omwentelingen
1. Leer: wedstrijdkwaliteit: 3 oz./sq. ft. 2600
2. Senior Ballistic Nylon 1050 D: 1.5 oz./sq. ft. 817
3. Fashion leer: 1.75 oz./sq. ft. 750
4. Leer: Lichtgewicht Nude Finish: 2.25 oz./sq. ft. 564
5. Cordura Nylon 440: 0.89 oz./sq. ft. 559
6. Kevlar 29 Aramide 713: 0.19 oz./sq. ft. 506
7. Denim nieuw: 1.6 oz./sq. ft 225
8. Denim 2 jaar oud: 1.6 oz./sq. ft 168

Bron: Cycle 1988; reproductie op trainwreckstudios.net

Meer informatie: Cycle 1988 taber test.

Ranking 2: Motoport

Resultaten van Motoport
Materiaal Tear resistance (pounds to fail) Abrasion resistance (cycles to fail)
1. Air Mesh Kevlar 1260 1800
2.Stretch Kevlar Blend 420 1800
3.1000D Cordura 110 1780
4.Nieuw wedstrijdleer 80-110 1200-1700
5.Cordura 600D 35 1200
6.Cordura 500D 22 710
7.Nylon standaard 200D 7.5 275
8.Polyester 500D 8 180
9.Nylon standaard 70D 4.5 165
10. Cotton jeans 4.5 50

Bron: Motoport

Meer informatie: Motoport: Save Your Hide Guide.

Ranking 3: Rev'it

Ranking volgens Rev'it (2013)
Materiaal
1. Superfabric [red. ?? zie kritiek]
2. Leer: full grain cowhide
3. Leer: cowhide
4. Armacor 3L
5. PWR|Kevlar stretch
6. Cordura 1000D
7. PWR|Shell 1200D stretch
8. PWR|Shell 750D (2L/ rib/wax)
9. Cordura 500D
10. Polyester 600D/1200D rib
11. PWR|Shell 500D (wax)
12. PWR|Shell 500D strech
13. Polyester 600D
14. Polyester 450D

Bron: Rev'it

Kritiek

Andere materialen en technieken

Sterkte van de naden

Motorkleding is zo sterk als de zwakste schakel, en dat zijn vaak de naden als het stiksel onvakkundig is aangebracht, of als er niet meerdere malen is gestikt. Check daarom of ISO 4916 (of 4915) wordt vermeld. De sterkte van de naden is ook goed als de kleding het EN 13595 keur heeft. In ISO 4915/ 4916 staat hoe fabrikanten diverse stiksels moeten aanbrengen. Met het blote oog onveilige naden herkennen is voor de leek helaas niet te doen.

Overige materialen en technieken

Er zijn tal van andere materialen en technieken geprobeerd om de prestaties van kleding tijdens een val te vergroten. Sommige pogingen waren niet succesvol, maar worden nog steeds verkocht:

De volgende trucs werken wel:

Disclaimer: goede motorkleding kan nooit garanderen dat letsel bij een ongeval wordt voorkomen, maar wel de kans op letsel verkleinen. Het gebruik van deze website is voor eigen risico.