EN 13634 pictogram

Zoek dit logo, en let goed op de nummers achter EN:'..'

EN labels

EN labels (EN + nummer + LEVEL + nummer) kunnen je helpen om beschermende motorkleding te herkennen. Als de kleding de EN keuring heeft doorstaan, vind je het EN label in de flyer die met de kleding komt, en vaak op de website van de fabrikant. Veel motorkleding is niet goed genoeg voor EN certificering, en draagt dus geen EN label:

Wall of Fame

Steeds meer motorjeans zijn weliswaar niet voldoende slijtvast voor level 2, maar halen wel level 1. We noemen Draggin', Axo jeans, Promojeans, sommige modellen van Rev'it. De veiligheidswinnaar onder de motorjeans is tot nu toe de Bull-it Voloce jeans, de enige die het level 2 label mag dragen.

Meer weten over motorjeans en andere soorten motorbroeken? Klik hier.

Als je specifiek zoekt naar EN 13595 level 2 textiel ben je snel klaar. Voor leer is dat een heel ander verhaal. Het valt fabrikanten niet mee om level 2 textiel te maken. Tot nu toe zijn er maar een aantal in geslaagd. We hopen dat, nu de kunst bekend is, er snel meer zullen volgen... We houden je op de hoogte. Textiele EN 13595 gekeurde LEVEL 2 jassen/ broeken zijn de:

EN 13595 gekeurd leer is veel eenvoudiger te vinden, bijvoorbeeld Alpinestars, Arlen Ness, Bering, BKS Leathers, Dainese, Gimoto, enz. enz. hebben EN 13595 gecertificeerde leren jassen/ leren broeken / leren pakken in hun assortiment. Maar je moet wel heel goed op de nummertjes (13595) letten. Negeer EN labels die gaan over beschermers (bijv. 1621-1), en fluoriserend materiaal (EN471). Leuk, maar daar heb je geen (..) aan voor bescherming tegen doorschuren.

Level 0 textiel

Er is zeer veel "level 0" textiele motorkleding op de markt welke geen of nauwelijks bescherming biedt tijdens een val. Deze kleding houdt je misschien warm, is waterdicht, en bevat mogelijk diverse gekeurde beschermers, maar is vanuit veiligheidsoogpunt ongeschikt als motorkleding.

Onveilige motorkleding valt uit elkaar, slijt door of wordt geperforeerd bij een valpartij. Soms direct bij het eerste contact met het asfalt door bijvoorbeeld zwakke naden, soms binnen 1 seconde. Daarbij kan ernstig lichamelijk letsel ontstaan, omdat de krachten tijdens het glijden of stuiteren over het asfalt erg groot zijn. Je kunt bij hogere snelheden lettelijk tot op het bot worden afgeschuurd.

Onveilige textiele motorkleding is vaak moeilijk te herkennen. Niet alleen katoen, maar ook veel textiel dat bekend staat om hogere slijtvastheid en in hogere dichtheid wordt uitgevoerd (bijvoorbeeld 500D of 600D) halen in veel gevallen het minimale beschermingsniveau niet voor een EN 13595 level 1 certificering. Een enkele laag 500D of 600D materiaal, zonder toepassing van extra beschermingstechnologieeën, kan al binnen 1 seconde doorslijten tijdens een schuiver over het asfalt. Wil je zeker weten dat je textiele motorkleding enige bescherming biedt, koop dan specifiek kleding waarbij EN 13595 wordt vermeldt. EN 13595 LEVEL 2 kleding biedt bovendien aanzienlijk meer bescherming dan EN 13595 LEVEL 1 kleding.

Sommige fabrikanten vermelden EN 13595-2 (level 1), andere EN 13595-1 (level 2). Let niet op "..-1" of "..-2" maar op de level 1 of level 2 aanduiding.

Samenvatting EN 13595

EN-13595 keurt de jas, broek of overall volledig op drie punten:
1. impact schuurvastvastheid ('impact abrasion')
2. de sterkte van de naden ('burst resistance')
3. penetratieweerstand ("cut resistance")

De kleding is verdeeld in 4 zones op basis van risico. Tabel 1 en 2 laten een aantal minimale vereisten zien voor een level 1 of level 2 classificering. De abrasion test wordt gedaan met een lopende band (belt sander) dat, qua krachten en afhankelijk van de snelheid, volgens experts enigszins vergelijkbaar is met een werkelijke schuiver over asfalt. Level 1 kleding moet ongeveer 4 seconden asfalt schuren volhouden, level 2 ongeveer 7 seconden. Een val bij (zeer) hoge snelheden duurt aanzienlijk langer, en de krachten zijn groter. De aanduiding level 2 is dus niet erg zinvol voor motoroveralls, die doorgaans gemaakt zijn van wedstrijdleer en bescherming bieden die ver boven level 2 uitstijgt.

Tabel 1 Minimale vereisten voor abrasion resistance (in seconden)
Zones Level 1 Level 2
1 en 2 4,0 7,0
3 1,8 2,5
4 1,0 1,5

Bron: EN 13595-1: 2002

Tabel 2 Minimale vereisten voor impact cut resistance
Zones 1 en 2 3 4
Snelheid van het mes (m/sec) 2,8 2,0 2,0
Maximum penetratie voor Level 1 (in mm) 25 30 35
Maximum penetratie voor Level 2 (in mm) 15 25 30

Bron: EN 13595-1: 2002

De minimale vereisten voor burst resistance zijn ook strenger voor level 2.

Voor meer informatie, download hier (de identieke Servische):
1.EN 13595-1, inclusief uitleg over zoning.
2.EN 13595-2, inclusief uitleg over de impact abrasion testmethode.

Wat te doen als de EN-13595 vermelding ontbreekt

Hoewel kleding meer en meer wordt getest, is veel kleding (nog) niet aan de EN 13595 testen onderworpen; ook als de kleding wel voldoende bescherming biedt om aan de level 1 of level 2 norm te voldoen. Zonder keurmerk kun je door de kleding goed te bekijken en met enige kennis van materialen en technieken een redelijke inschatting maken over het beschermingsniveau. Zie informatie per product hoe je dit kunt doen.

Overige normen

Er zijn diverse andere EN normen, download hier voor meer informatie:
1. Rugbeschermer:EN 1621-2. Het is sterk aan te raden met een gekeurde rugbeschermer te rijden; niet met (ongekeurd) temper foam.
2. Handschoenen: EN 13594.
3. Knie, elleboog, heupbeschermers etc.: EN 1621-1.
4. Helmen: ECE 22.05. Elke motorhelm die wordt verkocht op de Europese markt moet minimaal voldoen aan deze standard. Een gekeurde helm is echter niet per definitie een hele goede helm. ECE 22.05 garandeert alleen een minimaal beschermingsniveau.
5. Motorlaarzen: EN 13634. Level 2 laarzen bieden meer bescherming dan level 1 laarzen.

Kritiek EN normen

Er is diverse kritiek op de EN normen. De minimale bescherming van rugbeschermers (EN1621-2) is volgens sommige medici onvoldoende, de abrasion test methode beschreven in EN13595-2 zou te licht zijn, hogere beschermingsniveau's (level 3 en level 4) zijn uit EN13595 gebleven, zie Cambridge Standard, fabrikanten vinden implementatie te omslachtig en duur, implementatie wordt niet gehandhaafd etc.

Disclaimer: goede motorkleding kan nooit garanderen dat letsel bij een ongeval wordt voorkomen, maar wel de kans op letsel verkleinen. Het gebruik van deze website is voor eigen risico.