Icarusgear
Dress up for the occasion


CE klasses

Sinds april 2018 is er een nieuwe Europese richtlijn (2016/425) die er voor gaat zorgen dat je vanaf nu maar zeker in de loop van 2019 betere biker en CE logos met beschermingsklasses in nieuwe motorkleding gaat terugvinden. Die logos komen dan met informatie over zowel het beschermingsniveau van de kleding zelf als de impact beschermers die erin zitten. Er komen vijf motorkleding klasses (niet voor helmen): "AAA", "AA", "A", "B" en "C", waarvan "AAA", "AA" en "A" de belangrijkste zijn. De richtlijn die over de testmethoden en de vereisten van de kleding gaat om 1 van deze letters te krijgen (EN 17092 1/2/3/4/5) is nog in draft. Daarom is er dit jaar een overgangsregeling. Het is inmiddels wel bekend wat het op hoofdlijnen gaat worden: "AAA" (120 km / uur) wordt de veiligste categorie die de kleding test met krachten die vergelijkbaar zijn met een crash tot 120 km per uur, gevolgd door "AA" (75 km/ uur) en "A" (45 km / uur). 

Dus wat heb je aan CE klasses?

Onder de oude regels had je in de praktijk als motorrijder weinig aan de CE certificering van de bescherming van motorjassen, broeken en motorpakken. Er was wel een CE certificering voor (EN 13595), maar die kwam je in de praktijk weinig tegen en als je hem al vond was het hard zoeken naar de beter beschermende CE EN 13595 level 2 kleding (vergelijkbaar met EN 17092 categorie "AA/AAA"). Veel motorkleding wordt dit jaar nog verkocht met CE aanduidingen die in veel gevallen alleen betrekking hebben op de impact beschermers (EN 1621), terwijl de kleding zelf niet is gekeurd op slijtvastheid, de sterkte van de naden, treksterkte enz. Omdat beschermende motorkleding nu valt onder die algemene Europese richtlijn voor "Persoonlijke Beschermingsmiddelen" (PBM) komt er informatie bij over het beschermingsniveau van de kleding zelf, omdat elke PBM afzonderlijk moet worden gekeurd.

Met de nieuwe regels wordt het daarom in elk geval een stuk makkelijker om een bewuste keuze te maken tussen garments die redelijk goed of minder goed beschermen. Op de A-AA-AAA niveau's zelf valt nog wel wat af te dingen.

Het beschermingsniveau "A" geeft motorkleding een (CE EN 17092) A-rating voor een test die de snelheid van een niet-opgevoerde scooter simuleert en dan ook nog alleen maar op zone 3 van de kleding. EN 17092 verdeelt kleding namelijk in 3 zones (EN 13095 deed dat ook). "AA" betekent bijvoorbeeld meer specifiek een 25-45-75 km / uur test voor de lage, midden en hoge risicozones van de kleding. Een groot deel van de voorkant van motorjas en broek zijn in de nieuwe regelgeving bijvoorbeeld ingedeeld als laag risicogebied en alleen de oppervlaktes rond de kleine impact beschermers en je achterwerk zijn zone 3. Het feitelijke beschermingsniveau van een "A" jas of broek is dus beperkt of minimaal als je er mee valt bij de normaal hogere motorsnelheden, of het nou op een N weg is of de snelweg. Maar goed, als je er echt alleen in de stad gebruik van maakt dan is "urban" kleding met A rating wel wat waard, en ook daarbuiten is een beetje bescherming beter dan geen.

Het beschermingsniveau "AAA" is niet bedoeld voor het circuit, dat staat ook specifiek in de EN 17092 draft. De eisen daarvoor zouden ook veel te laag zijn. Het zou niet echt verbazen als de meeste 1 en 2-delige motoroveralls de AAA test sowieso doorstaan, maar binnen deze categorie kleding zitten natuurlijk ook weer grote verschillen.

Een ander nadeel van de nieuwe CE EN normen is dat ze worden ingedeeld in meer verschillende niveau's van bescherming onder de nieuwe regelgeving. Je krijgt een CE stempel in je impactbeschermers met niveau 1 of 2, voor motorlaarzen was CE al verplicht en heb je sinds dit jaar ook meerdere niveaus (EN 13634: 2018), CE voor je handschoenen, de gekeurde rugbeschermer (zover was dat 1 niveau maar bij verkoop vaak aangeduid als EN 1621-2) en daar komt de CE stempel met A/AA/AAA rating voor de kleding zelf (EN 17092) dan bovenop. Dat maakt het allemaal niet overzichtelijker.

Heeft alle motorkleding vanaf april 2019 een CE EN 17092 certificering?

Nee. Fabrikanten zullen naar verwachting door de nieuwe regelgeving een duidelijker onderscheid maken tussen beschermende motorkleding en vrijetijdskleding die niet beschermt.