Icarusgear
Dress up for the occasion

Beschermt leer of textiel beter?

Het antwoord op het circuit is duidelijk: dik kwaliteitsleer beschermt het best. Hieronder drie rankings van  verschillende bronnen die dit bevestigen. Leer komt in verschillende diktes en kwaliteit. Sommig textiel heeft in extreem hoge denier (1000D) uitvoering op papier een goede of zelfs betere slijt-/schuurvastheid dan leer. Zulke uitvoeringen zul je echter bijna nooit aantreffen in de winkel en waar je het vindt alleen op heel beperkte zones in de kleding.

Leer heeft natuurlijk nadelen voor de dagelijkse forens die onder alle weersomstandigheden comfortabel wil rijden en weinig heeft aan de extra slijtvastheid van leer buiten de snelweg. Ook gaat de slijtvastheid van leer achteruit als het vaak nat wordt. Droog leer daarom niet op of vlakbij de verwarming.

Slijtvastheid is niet het enige veiligheidsaspect van motorkleding dat van belang is: je kleding komt met of biedt ruimte voor impact beschermers (knieen, ellebogen, schouders, rug) die de klap opvangen, de naadstiksels moeten heel sterk zijn en het materiaal moet tegen grote trekkrachten kunnen.

Ranking 1: Taber test resultaten (meer omwentelingen betekent hogere schuur-/slijtvastheid)

Taber abrasion test resultaten gepublicieerd in 1988 in Cycle.

Materiaal

Aantal omwentelingen

1. Leer: wedstrijdkwaliteit: 3 oz./sq. ft.

2600

2. Senior Ballistic Nylon 1050D: 1.5 oz./sq. ft.

817

3. Fashion leer: 1.75 oz./sq. ft.

750

4. Leer: Lichtgewicht Nude Finish: 2.25 oz./sq. ft.

564

5. Cordura Nylon 440: 0.89 oz./sq. ft.

559

6. Kevlar 29 Aramide 713: 0.19 oz./sq. ft.

506

7. Denim nieuw: 1.6 oz./sq. ft

225

8. Denim 2 jaar oud: 1.6 oz./sq. ft

168

Bron: Cycle (1988)


Reproductie op trainwreckstudios.net, meer informatie: Cycle 1988 taber test

Ranking 2: Motoport

De "save-your-hide" guide van Motoport heeft ook een bekende ranking van de treksterkte en schuurvastheid van materialen in motorkleding.

Materiaal

Treksterkte (pounds to fail)

Schuurvastheid (cycles to fail)

1. Air Mesh (Kevlar)

1260

1800

2. Stretch Blend (Kevlar)

420

1800

3. Cordura 1000D

110

1780

4. Nieuw wedstrijdleer

80-110

1200-1700

5. Cordura 620D

35

1200

6. Cordura 500D

22

710

7. Nylon standaard 200D

7.5

275

8. Polyester 500D

8

180

9. Standaard nylon 70D

4.5

165

10. Spijkerbroek van katoen

4.5

50

Bron: Motoport (2015)



Meer informatie: Save Your Hide Guide

Ranking 3: Rev'it

Ranking volgens Rev'it (2013).

Materiaal

1. Superfabric

2. Leer: full grain cowhide

3. Leer: cowhide

4. Armacor 3L

5. PWR|Kevlar stretch

6. Cordura 1000D

7. PWR|Shell 1200D stretch

8. PWR|Shell 750D (2L/ rib/wax)

9. Cordura 500D

10. Polyester 600D/1200D rib

11. PWR|Shell 500D (wax)

12. PWR|Shell 500D strech

13. Polyester 600D

14. Polyester 450D

Bron: Rev'it

NB Superfabric kan worden toegepast op verschillende materialen. Vaak wordt de techniek alleen lokaal toegepast in motorkleding (bijv. bij de schouders). Legt een soort honingprofiel over de stof en maakt de stof daar waar het is toegepast enkele malen meer abrasion resistant.